Barne!



Det finns en massa att säga men som jag tror blir långrandigt om man ska försöka knappa ner allt men jag har försökt baka in så mycket information som möjligt. Jag har dessutom segat med att få ihop detta inlägg så känns det inaktuellt, SYND FÖR DIG! Då har du läst det i onödan!

Efter en natt av värkar och upprepad kontakt med Södersjukhuset fick vi åka till förlossningen. Där var alla trevliga. Allt gick bra. Det gjorde ont. Fick bedövning (alltså Carina fick, jag klarade mig utan även om det var väldigt jobbigt att stå upp så länge men jag klagade bara lite). Blev bättre. Kolla hur öppet det var; Huvudet syns! 8 min senare; barn ute! När barnet pluppat ut tänkte Jonas; "Ha! Det var verkligen ett barn där inne".

Total tid på förlossningen: 8 h
Förlossning: 8 min

(För den som är intresserad finns världens logg på precis allt ner till nivån "13:05: pat funderar på att kissa.." och "13:10: pat har kissat". )

Jag fick för övrigt kolla på allt blod och äckel vilket var roligt och jag klippte också navelsträngen, det kändes som att klippa i dåligt tillagad bläckfisk för den som undrar...

När vi kom till BB möttes vi av nattpersonalen. Huvudansvarig för oss var en kvinna med social kompetens i nivå med de taskigt vitmålade och spruckna väggarna som omfamnade oss i rummet vi blivit tilldelade. Första amningen någonsin fick nämligen kommentarer som "Varför du gör så!?" och "Så kan du inte göra!" istället för någon form av instruktion hur man kanske skulle kunna göra istället. Även natt två gick bemötandet från nattpersonalen i samma anda vilket bekräftade våra misstankar, nattpersonalen har blivit nattpersonal av en anledning, det är helt enkelt straffet för att de misslyckades med pedagogik-kursen. Plötsligt fick man lite förståelse för deras beteende för det är ju faktiskt mest synd om de som måste jobba natt hela tiden och dessutom har en kurs att ta igen.

Hur som så var övrig personal jättetrevlig och allt gick bra på BB. Vi blev kvar några dagar för att hålla koll på Miltons lite låga blodsocker men det löste sig ganska snabbt och lyckan var total när vi fick komma hem.

Vara på BB +/-:
+
Man blir serverad mat
Bajsar man i sängen slipper man byta sängkläder själv
Det finns massor av gratis blöjor och tvättlappar som lätt slinker ner i väskan
-
En gång i timmen sticker någon in huvudet i rummet för att slänga skräp eller kolla på en när man sover
Rastlösheten
Nattpersonal (värt att notera är att nattpersonal på andra avdelningar verkar hur trevliga som helst så på andra avdelningar kanske man måste klarar pedagogiken för att ens få jobba?)

Nu när vi är hemma flyter det mesta på bra, Carina får mata hela tiden och mina uppgifter är mest bajsrelaterade.

Ps. Hur gjorde man innan man hade internet och skaffade barn? Vet inte hur det skulle gå om vi inte kunde kolla film på youtube, "how to wash the baby".
Ds.

Kommentarer
Postat av: Viktor

Har väntat på det här inlägget! Levde upp till mina förväntnigar! :-) vi är verkligen youtube-generationen!

2010-08-12 @ 22:36:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0