Natt != Sova

 

Hör och häpna! Här kommer ett smått seriöst inlägg! Jag började skriva på detta inlägg efter att jag och Carina diskuterat varför jag tycker det är jobbigt att vara med på vissa högtider då religiösa element är inblandade (och kanske framför allt, starkt troende är närvarande).

 

Anledningen att jag blir obekväm är att jag är rädd att göra folk upprörda när jag får frågan om vad jag tror på. Jag tror nämligen att det är lika stor chans att en historia jag hittar på här och nu är verklig som vilken annan saga (läs; Skapelseberättelse) som helst.

 

Trångsyntheten att ha bestämt sig för att en historia, en teori, är något så stort som meningen med allt skrämmer mig. Varför skulle just din religion stämma? För att prästerna i generationer envisats att hålla fast vid det? Borde inte den som är envisast vinna då? Vilken religion är äldst, har vi lösningen på vem som har rätt där helt enkelt?

 

Jag tror att många religioner använts som regelverk, istället för att försöka få folk att leva efter regler som kungen, landets tillsatta ledning eller byns visaste arbetat fram kom man någonstans på vägen fram till att religion är ett väldigt starkt verktyg för att få folk att bete sig på ett visst sätt. Så varför inte skapa en religion som förespråkar de lagar och normer man vill att landets invånare ska följa? Och så fort de tror på det och lyder varför inte se till att fler länder på ett eller annat sätt övertalas att hålla med om detta?

 

Men vetenskapen då? Hur kan vi veta att den stämmer då?


Det kan vi inte! Vi har våra teorier som inte alltid tycks stämma men här har vi ett helt annat tillvägagångssätt för att försöka bekräfta att något faktiskt tycks stämma (eller inte stämma) och vi är dessutom inte allt för rädda för att inse att vi ibland har fel. Har vi fel arbetas en ny teori ut baserat på nya upptäckter. Sen om vi är helt ute och cyklar kan vi ju aldrig veta, vi kan ju trots allt bara vara delar i en virtuell värld där exempelvis spöken och liknande fenomen är buggar.

 

Jag är säker på att de flesta troende numera i grunden vill förmedla en och samma sak, att man ska vara lyckliga och behandla varandra med kärlek och respekt. Dessvärre tolkar allt för många dessa levnadstips precis hur de vill och tror att allt de läser eller blir tillsagda är på riktigt.

 

Nu orkar jag inte skriva mer för jag tror jag kan sova nu efter att jag petat ner detta... så, till sist; mår man bra av att hålla fast vid sin tro och ingen annan påverkas negativt av det, go for it! Vi alla har våra sätt att hantera vardagen och allt annat som händer oss, själv har jag svårt att hitta något mer avslappnande än riktigt bra musik som avnjuts tillsammans med en god öl. (Haha! Nu lät det som världens Jerry Springer moral-avslut..)

 

 

Godnatt kära vänner, släkt, bekanta och ev. löst folk!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0